Tervisele kasulikud taimeõlid nagu näiteks oliiviõli ei pruugi olla meie kehale nii head kui need olid varem. Seda põhjendatakse enamasti sellega, et kasvatamine ja tootmisprotsessid on ajas muutunud.

taimeõlid-geenitestid

Taimeõlid

Kuigi enamike kasulike õlide tervislik väärtus on langenud, on viinamarjaseemeõli suutnud säilitada oma tervislikud omadused

Sellele järeldusele jõudsid Ohio State Ülikooli teadlased, kes uurisid taimeõlide tarbimise toimet inimestele. Oma uuringus määrasid nad 139 inimese linoolhappe, oleiinhappe ja omega-3 rasvhapete tasemed veres ning mõõtsid rasv- ja lihaskoe näitajaid.

On teada, et soodsama hinnaga küpsetusõlides on linoolhappe (polüküllastumata rasvhappe) sisaldus suurem. Enamasti leidub linoolhapet päevalilleõlis, linaseemneõlis ja maisiõlis. Oleiinhapped ehk monoküllastumata (omega-9) rasvhapped on enamasti kättesaadavad avokaadodes, oliiviõlis ja rapsiõlis. Ka omega-9 rasvhapped on kasulikud väikestes kogustes, kuid nende kalorsus on suurem ja meie keha vajab seda tüüpi rasvhappeid vähem, sest suudab neid ka iseseisvalt toota.

Teadlased leidsid, et  just linoolhape on oluline element mitmetes tervisenäitajas. Osalejatel, kellel oli veres suurem kogus linoolhapet,  oli vähem rasva kogunenud südame ja teiste elutähtsate organite ümber, väiksemad põletikunäitajad ja lisaks ka saledam keha. Samuti oli neil väiksem risk insuliini resistentsusele.

Kuigi linoolhappe tervisele kasulik mõju on teada, avastasid uurijad, et tänapäeval ei ole nii lihtne saada toidust vajalikus koguses linoolhapet.  Selle sisaldus toiduõlides on ligikaudu 20% vähenenud võrreldes viie aasta taguste uuringutega.  Muutuse on esile kutsunud uued agrikultuursed lahendused taimede harimisel ning geneetiliselt muundatud taimede (GMO)  kasvatamise levik.

Nii ongi näiteks päevalilleõli, värvohaka ja sojaubade õli, mis olid linoolhappe rikkad, aina vähem tervislikud. Heaks tervislikus valikuks on viinamarjaseemneõli, kus on vajalik linoolhappe tasakaal säillinud.

Kuigi uuringutes osalejad olid kergelt ülekaalulised võrreldes  keskmise inimesega, usuvad uurijad, et linoolhappe rikka õli tarbimine on kõigile kasulik. See vähendab südamehaiguste  ja 2. tüüpi diabeedi tekkimise riski ja kehamassiindeksit. Soovituslik on tarbida poolteist teelusikatäit päevas. Lisaks tuleks eelistada mahedalt kasvatatud saaduseid.

Nutrigeneetika valla teadustöödes on aga leitud, et teatud geenivariatsioonidega inimestel on teistest suurem seos rohke õlide tarbimise ja tervisliku kehakaalu saavutamise ja hoidmise vahel. Sellistele inimestele sobib nn Vahemere tüüpi dieet. Loe täpsemalt geenide mõjust kehakaalule SIIN.

 

Olson,. S.(2016)“ Vegetable Oil Isn’t What It Used To Be; Switching From Olive Oil To Grapeseed Oil May Be Better For The Heart.“Medical Daily http://www.medicaldaily.com/vegetable-oil-grapeseed-oil-benefits-377053

 

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Share →

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

seventeen − 6 =

Print
Close